1. Mensen shoppen steeds vaker op de mobiele telefoon
De laatste jaren is er een groei opgemerkt in het gebruik van mobiele telefoons voor het online shoppen. Het schijnt dat 52% van het online shopping verkeer werd gegenereerd vanaf een mobiele telefoon. Toch valt het voor bedrijfseigenaren nogal tegen. Zij moeten op deze trend inspelen door de mobiele ervaren te optimaliseren. Consumenten willen een makkelijke manier om door de site te kunnen navigeren en snel kunnen betalen.
2. Social media wordt gezien als verkoopplatform
Facebook is sinds 2012 een van de meest bezochte platforms geworden. Sindsdien heeft Facebook ook de wereld van de reclame overgenomen met gesponsorde posts en advertenties waarmee mensen producten kunnen ontdekken op basis van interesses en ook vanuit de app aankopen kunnen doen. En dit is een succes. 3 op de 4 consumenten kocht al eens een product dat ze op Instagram of Facebook ontdekten.
3. Marketplaces worden populairder
Marketplaces als Bol.com, zalando en About You worden steeds populairder. Uit onderzoek blijkt ook dat wanneer consumenten beginnen met zoeken op een zoekmachine, een derde alsnog uitkomt op een marketplace (Wundermanm Thompson Commerce, z.d.).
4. Niks wachten, vandaag bestelt is vandaag in huis
Klanten zijn niet meer bereid om een week te wachten op hun bestelling. Ze vinden twee dagen wachten al lang genoeg. Daarom wordt er bij veel webshops bij het afrekenen een keuze aangeboden wat betreft de verzending. Het thuisbezorgen is vaak nog gratis, maar veel klanten zijn ook bereid om meer te betalen voor de andere optie, namelijk dat ze het dezelfde dag nog in huis hebben of de dag erna. Hier betaal je wel voor, maar uit onderzoek blijkt dat 88% van de klanten bereid is hier meer voor te betalen.
5. Pop-up stores worden populairder
Consumenten worden enorm aangetrokken tot ‘instagramwaardige momenten’. Zij komen dus af op evenementen bij pop-up stores, ook om dit vast te kunnen leggen. Retailers zullen dus moeten gaan bedenken hoe zij opwinding en bewustzijn op hun locaties kunnen creëren. Bovendien kunnen retailers lekker experimenteren en gegevens verzamelen door pop-up stores te plaatsen.
6. Niet kopen, wel winkelen
Het winkelen is prioriteit voor de klant. Of ze ook daadwerkelijk iets gaan kopen, zien ze later wel. Het winkelen zelf wordt al een hele ervaring. Wanneer de klant tevreden blijkt te zijn, komt deze later nog eens terug. Retailers moeten proberen door beleving te creëren klanten meer tijd door te laten brengen in de winkel. Het winkelen zelf zal niet veel veranderen, maar de presentatie wel. De klant wordt meer betrokken en wordt ook loyaler.
7. Productvideo’s zijn sterk in opkomst
Een van de minpunten van online shoppen is dat je het product niet kan passen, voelen, niet kunnen zien hoe het valt, en hoe de kleur echt is. Steeds meer webshops willen dit oplossen voor de consument door productvideo’s te maken. Modellen dragen het product lopen een keer rond. Dit kunnen de consumenten zien op een filmpje. Dit is een groot succes: producten met productvideo’s worden 75% sneller gekocht. Daarom zullen ook steeds meer webshops gaan werken met productvideo’s.
8. Nadruk op ervaring
Ervaring maakt toch dat sommige klanten het fijner vinden om naar een fysieke winkel te gaan. Hier kunnen ze het product met alle zintuigen ervaren. Retailers moeten dus vinden waardoor de consument geprikkeld wordt om naar de winkel te komen.
Laat een antwoord achter